Vinterträning

Ibland kan det kännas tröstlöst att hålla igång träningen under vintern när det är mörkt då vi åker hemifrån och mörkt då vi kommer hem. Med tända ljus, varma och mysiga filtar och en sprakande brasa så är det svårt att slita sig från soffmyset och ta sig ut i kylan för att träna men det är under det mörka halvåret som du kan passa på att testa lite annan inomhusträning.

Passa på att utmana dig själv och din fysik med att testa en träning som du vanligtvis inte utövar. Här kommer tre roliga och utmanande förslag:

Klättring
Att träna inomhusklättring gör att du använder helt andra muskelgrupper än vid till exempel cykling eller löpträning, träningen påminner mer om effektiv styrketräning då hela kroppen får arbeta för att motverka tyngdlagen. Även balansen och koordinationen tränas då du koncentrerar dig på att inte ramla ner från väggen.

Squash
Är en träningsform som innebär explosiva riktningsförändringar, snabba rörelser och ett högt tempo. Du får en snabb pulsökning i denna träningsform vilket gör att din kondition och uthållighet förbättras. Du kommer att träna kroppens alla stora muskelgrupper och alla utfallssteg som är återkommande gör att du blir spänstig och smidig.

Yoga
Att under vintersäsongen testa att yoga kan göra mycket för din övriga träning eftersom yogan ger dig mer styrka, du tränar din balans och smidighet och får en större kroppskännedom. Yoga är också bra för att hantera stress och ger dig en inre stillhet och avslappning. Du stärker din andning eftersom en central del i yoga är just andningen vilket du kommer att ha nytta av i din övriga träning.