Vinterlöpning för nybörjare

Utomhuslöpning är något många sysslar med under vår och sommar men sedan går över till att använda löpband på gymmet när kylan och snön börjar komma. Men för de som verkligen gillar löpning som en träningsform kan man absolut fortsätta med detta även under kalla vinterdagar. Så länge man förbereder sig på rätt sätt kan det fungera utmärkt.

Först gäller det att skaffa rätt utrustning. Vad gäller kläderna vill man ha något som ligger tight mot kroppen för att undvika att en massa kall luft kommer in. Flera tunna lager är också bättre än ett tjockt. De måste självfallet kunna transportera bort fukten från huden för att fungera bra tillsammans. Tänk på att det får inte bli för varmt. Ens vanliga löparskor kan ha svårt att få bra fäste på hala underlag. Då kan det vara smart att leta upp ett par som är bättre anpassade för just vinterlöpning.

Tillsammans med kläderna behöver man också en tunn mössa och ett par handskar. Att se till att man har reflexer är också väldigt viktigt så bilister lätt kan se en. Slutligen kan det även vara värt att skaffa en pannlampa efter det blir mörkt.

Innan man ger sig ut är det rekommenderat att värma upp lite inomhus. Är benen inte varm när man börjar springa utomhus i minusgrader ökar man markant risken för muskel- och ledskador. Att springa 5-10 minuter på plats räcker ofta gott och väl.

Risken för uttorkning finns alltid när man är ute och löper, även om solen inte skiner som på sommaren. Ta därför med ett vätskebälte under vindjackan. Då finns ingen risk att vattnet fryser och man kan fylla på reservoarerna.

Att springa i snö kommer vara lite annorlunda för många löpare. Det är viktigt att lära sig rätt teknik för att få bra resultat och undvika problem. Att ställa om löpstilen kan vara lite svårt i början, men lägger man bara ned lite tid och energi på det går det ofta ganska snabbt.