Få ut mer från löpningen

Många som löptränar har som främsta mål att bli hälsosammare och ta hand om sin kropp. Det kan också handla om att du vill tappa några kilo, eller bli piggare rent psykiskt. Vad som än motiverar dig till att springa kan du få ut ännu mer av träningen genom att lägga upp den bra och kombinera den med bra kost.

Rätt skor och kläder

Skor och kläder är viktigare inom löpning än vad du kanske tror. Olika kläder kan behövas för olika väderförhållanden, och ett par bra skor kommer att underlätta din löpning och löpningsteknik. Satsa på ett par lätta skor med en bekväm sula, samt kläder som följer kroppen och som “andas”. Det finns både billigare och lite mer påkostade varianter av plagg och skor. Hitta dina favoriter här.

Variera längd, hastighet och underlag

Vare sig du är en nybörjare inom löpning eller har hållit på med det i flera år så är variation viktigt om du vill få ut så mycket som möjligt av träningen. Ändra dina rundor ibland och testa på att springa på olika underlag, backar eller snåriga spår. Du kan öka sträckan och intensiteten med tiden, men glöm inte heller att satsa på lugnare och kortare sträckor ibland också. Intervallträning har också visat sig kunna ge många positiva resultat.

Tänk på kosten

Sist men inte minst bör du tänka på kosten. En dålig kost ger dig mindre ork och lust till träning. Dessutom blir det mycket svårare för dig att gå ned i vikt, om det är ett av dina mål. För dig som är löpare bör du till exempel tänka på att äta mycket av följande: långsamma kolhydrater som ger dig energi, fett i form av fisk och nötter, protein i form av fisk, ägg, soja eller kött för musklernas återhämtning samt vitaminer och antioxidanter.