5:2 Dieten

Det är ofta att man får höra om att det finns många risker med att använda sig av 5:2 dieten. Vi skulle dock vilja berätta att de flesta nackdelar kan man slippa om man i sin övriga vardag äter, sover och dricker ordentligt. Börjar man små fuska varje dag och inte vara noggrann med att dricka rikligt med vatten så kan det leda till den problematik som många säger att 5:2 ger.

Så hur fungerar denna diet egentligen? Jo den fungerar på så vis att under två dagar per vecka så har man “fastedagar” dessa är dagar då man ska äta en mycket låg kalorinivå i jämförelse till vad man tar in på en daglig basis. Under fastedagarna så äter kvinnor 500 kalorier medans män äter 600 kalorier. Det är viktigt att dricka vatten under dessa dagar då man enklare kan gå hungrig men det är i slutändan inte konstigt, vi ska normalt sett konsumera ca 2100-2400 kalorier beroende på längd, vikt och ålder.

En annan sak som är viktig att tänka på medans du går på denna diet är att använda sunt förnuft medans du äter under de vanliga dagarna. Hade du en fastedag igår så är det kanske inte det smartaste att gå till Max eller Burger King dagen därpå till lunch och sedan på kvällen äta en kebabrulle. Däremot så går det att unna sig en sådan måltid ibland men det gäller att tänka på att inte ta igen det på en fastedag.

Anledningen till att man måste vara försiktig är för att undvika att kroppen går in i “svältläge”. Det vill säga att kroppen går in i ett “energisparar-läge” så när du dagen efter fortsätter äta normalt så kommer kroppen bara tänka att man fått lite extra mat den dagen. Därför är det bra att undvika med att ha fastedagarna på raken, till exempel måndag och tisdag. Det är nämligen då detta “svältläge” går igång enklast.

Tanken bakom 5:2 är i slutändan enkel, förbränn mer kalorier än vad du får i dig under två dagar och du kommer att kunna se en viktminskning. Kombinera detta med reguljär träning eller promenader så kommer du snart att rasa i vikt.